Zarządzanie, sprzedaż i zespół Brak czasu- problem czy przekonanie? Lidia Gaćkowska - 8 sierpnia 2024 Zarządzanie sobą w czasie. “Nie mam czasu”, to zdanie wypowiadamy w różnym kontekście, dziesiątki razy każdego dnia. Dla niektórych staje się ono mantrą, swoistym kodem wdrukowanym w podświadomość. Wypowiadamy go często w swojej głowie i podczas rozmów z innymi osobami. Bywa, że zwrot “nie mam czasu” wychodzi z naszych ust w sposób automatyczny, bezrefleksyjny. Oto 5 Przekonań o czasie i zarządzaniu sobą w czasie. Jak często goszczą one w Twoim słowniku? Czy w nie wierzysz? 1. Czas to pieniądz! Niezależnie od tego, gdzie mieszkasz, co robisz, ile masz lat, twoja doba ma 24 godziny. Czas jest najbardziej sprawiedliwą “rzeczą” na tym świecie, ponieważ wszyscy mamy go tyle samo każdego dnia. Utracone pieniądze możesz odzyskać, możesz też mieć ich więcej lub mniej od innych. Straconego czasu nie odzyskasz – to nie „Dzień Świstaka”. Jeśli tylko chcesz możesz go przestać marnować i zacząć efektywniej wykorzystywać. Patrząc z tej perspektywy, czas to nie pieniądz. Dla mnie, zdanie “efektywne zarządzanie sobą w czasie to pieniądz” brzmi bardziej spójnie :). A co ty na to? 2. Czas można kontrolować i nim zarządzać.. Jeśli nie można wydłużyć lub skrócić doby, nie można też odzyskać czasu to w jaki sposób można go kontrolować?. Lubimy mieć nad wszystkim kontrolę :). Niestety, czas jest poza naszą kontrolą. „Zarządzanie czasem” jest pewnego rodzaju skrótem myślowym i lepiej wyszukuje się w Google:). Nie musimy od razu zmieniać swojego słownictwa w tym temacie. Na początek wystarczy świadomość nad czym mamy władzę a co jest poza naszą kontrolą. Z logicznego punktu widzenia można tylko zarządzać sobą w czasie i organizować swoją pracę w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać czas. Brzmi sensowniej? 3. Aby zarządzać sobą w czasie trzeba mieć talent. Często słyszymy takie przekonania: “Ja nie mam do tego serca”, „To nie jest moją silną stroną” albo „Z tym trzeba się urodzić”. Uwaga! Zarządzanie sobą w czasie nie jest wrodzoną umiejętnością! Tego można się nauczyć. Oczywiście są ludzie, którym przychodzi to łatwiej, a inni muszą włożyć w to trochę więcej pracy. Wynika to z różnych przyczyn np.: temperamentu, nawyków, środowiska. Jednak absolutnie każdy ma talent do zwiększania swojej produktywności. Pytanie tylko, czy chcesz go w sobie odkryć? 4. Robić więcej w krótszym czasie. Różnica między byciem produktywnym a byciem ciągle zajętym jest dosyć istotna:). Nie chodzi o to, aby pracować więcej, lecz o to by osiągać lepsze efekty mniejszym nakładem energii. To subtelna różnica, która zmienia nasz sposób myślenia. Poprzez umiejętne zarządzanie sobą w czasie zyskujesz dodatkowe godziny na działania w innych obszarach życia, które mogą być przez Ciebie zaniedbywane (np. rozwój osobisty, czas dla bliskich, regeneracja ciała itp.). Sumując, chodzi głównie o to aby pracować nie więcej, ale mądrzej. Dobrze organizować sobie pracę, wyznaczać priorytety, zapobiegać przepracowaniu i wypaleniu zawodowemu. Czy chciałbyś pracować więcej? 5. Zarządzanie sobą w czasie wymaga wprowadzenia wielkich zmian. Filozofia Kaizen mówi o tym, by usprawniać i doskonalić procesy małymi krokami. Nie trzeba od razu przewracać swojego życia do góry nogami, by skutecznie zarządzać sobą w czasie i osiągać cele. Na początek wystarczy, że zastosujesz jedną metodę, jeden trik. Kiedy już będziesz sprawnie go używał, to dołożysz kolejny element do układanki w swoim systemie. Pamiętaj – ewolucja, a nie rewolucja! 6. Do zarządzania sobą w czasie wystarczy dobry organizer. Wystarczy że kupię super kalendarz, zainstaluję dobrą aplikację i będę świetnie zorganizowany. Takiemu złudzeniu ulega wiele osób, które zaczynają swoją przygodę z zarządzaniem sobą w czasie. Szukamy idealnego narzędzia, które zrobi za nas całą robotę. Niestety tak to nie działa. Podstawą jest zdobycie odpowiednich umiejętności zarządzania własnym czasem, poukładanie wielu obszarów, zmiana pewnych nawyków i najtrudniejsze – wdrożenie tego w życie. Zdecydowanie łatwiej jest mówić “nie mam czasu”. Jesteśmy wtedy w pełni usprawiedliwieni przed sobą i innymi. Zawalamy ważne terminy, tracimy cenne relacje, ciągle “gasimy pożary”, jesteśmy zestresowani i zmęczeni ale przecież mamy na to wszystko wytłumaczenie – brak czasu. Zatrzymaj się na chwilę ( chwilę chyba masz? 🙂). Wyobraź sobie, jakby to było cudownie mieć na wszystko czas? Więcej w Projekcie VII SEMESTR Category: Zarządzanie, sprzedaż i zespół